تناص قرآنی در دیوان عبدالرحیم بُرَعی

نعیم عموری؛ مسعود باوان پوری؛ نرگس لرستانی

دوره 1، 2 دوره جدید ، اسفند 1401، صفحه 19-32

چکیده
  در نیمه­ی دوم قرن بیستم میلادی نظریه­های نقدی ادبیِ جدیدی آشکار شد که تناص( بینامتنیت) یکی از آنهاست که در ادبیات معاصر عربی با نام­های دیگری مانند" النصوصیه"، " التداخل النصی" یا " التعالق النصه" و " البینصیّه" نیز شناخته می­شود." ژولیا کریستوا"، زبان­شناس و پژوهشگر بلغاری، اولین کسی است که در نیمه­ی دهه شصت میلادی این اصطلاح ...  بیشتر

احمد بهجت و فراخوانی میراث قرآنی در داستان کودک «بررسی موردی داستان های: نبأ ابنی آدم و غراب، اصحاب الجنه، أصحاب الأخدود، السامری و العجل، الملک طالوت و النهر»

فرامرز میرزایی؛ هادی نظری منظم؛ محمد کلاشی

دوره 1، 2 دوره جدید ، اسفند 1401، صفحه 158-167

چکیده
    بیشتر

بررسی زیباشناسی ادبی دیوان اشعار منسوب به امام سجاد (ع) با تکیه بر قرآن کریم

شهریار همتی؛ نورالدین پروین

دوره 1، 2 دوره جدید ، اسفند 1401، صفحه 166-180

چکیده
  قرآن کریم در غنای ادب عربی نقش بسزایی داشته است به طوری‌که بدون آشنایی با قرآن کریم فهم متون عربی امکان پذیر نیست. و از آن‌جایی‌که امامان معصوم (ع) کاملا با قرآن کریم مأنوس بوده‌اند؛ لذا این آگاهی نقش اساسی در زیبایی ادبیشان داشته است. امام سجاد (ع) بعد از واقعه کربلاء به مناسبت‌های مختلف به سرودن اشعاری پرداخته است، که در این اشعار ...  بیشتر

تأثیر قرآن و روایات بر اشعار ناصر بخارایی

علی اکبر افراسیاب بور

دوره 1، 2 دوره جدید ، اسفند 1401

چکیده
  یکی از نمودهای حضور قرآن کریم در اندیشه و زندگی ایرانیان، تأثیری است که بر زبان و ادبیات فارسی داشته و در قرن های متمادی شاعرانی ظهور نموده اند که از این کلام الهی به عنوان منبع الهام، در شعر خویش بهره برداری کرده اند. بدین ترتیب قرآن کریم و روایات دینی بر غنای ادب فارسی در حوزه گنجینه ی واژگان و مضامین معنوی افزوده اند. ناصر بخارائی ...  بیشتر